In het weekend van 30 juni tot 2 juli waren de beren- en wolvenwelpen samen op zomerkamp, en wel helemaal naar Dieren. Het thema van het kamp was Willy Wonka (van de chocoladefabrief). Het was een kamp vol gezelligheid, lekkernijen, toffe activiteiten en enthousiaste welpen!

Vrijdagavond kwamen de kinderen aan op het terrein. Na een echt handelsspel, waarin gehandeld werd in snoep en chocolade, met Wonka's als valuta, hebben we onze slaapspullen klaargelegd, het terrein verkend en genoten bij het kampvuur. De welpen moesten op tijd naar bed, want de volgende dag zou intensief worden. Uiteraard heeft de leiding tot diep in de nacht moeten surveilleren om ook de laatste dondersteentjes stil te krijgen.

Zaterdagochtend begon vroeg, om half 7 om precies te zijn. Direct na het ontbijt werden de slaapspullen ingepakt en opzij geschoven voor de andere scouts die het gebouw in moesten. Dit was voor ons geen probleem want wij vetrokken direct naar.. de Spelerij! Bij de Spelerij hebben de kinderen zich de hele dag vermaakt met grote spellen, speeltoestellen, de Uitvinderij (waar van hout, piepschuim, papier en verf vanalles geknutseld kon worden) en het onbeperkt broodjes bakken bij de lunch! Ook de leiding had het erg naar de zin. De welpen kregen als opdracht om een doosje te ontwerpen, welke nodig was voor dag 3 van het kamp.

Het avondeten werd als een van de leukste activiteiten van het kamp bestempeld. De leiding had heel wat kilo's friet en snacks ingekocht. Het werd een groot feest waarbij alles van tafel gegeten moest worden (zonder bord en bestek). Na het avondeten werden de kinderen het bos ingestuurd voor een echte speurtocht. Door middel van pijlen, lintjes en letters konden de kinderen de route lopen en uiteindelijk een woord vormen. Dit werd: vlaggenmast. Bij de vlaggenmast vonden de kinderen het recept van Willy Wonka voor het maken van chocolade! Na weer een avond kampvuur met marshmallows sliepen de kinderen ditmaal een aantal uurtjes eerder. Ook de leiding lag eerder in de veren.

Dag 3, en tevens de laatste dag, was aangebroken. Na het ontbijt en de corveediensten begonnen de welpen aan het chocolade maken! Toen de chocolade gemaakt was moest deze gebruikt worden voor het maken van eigen bonbons. Deze werden volop versierd met smarties, noten, hagelslag en poedersuiker. De bonbons gingen de koelkast in en de kinderen maakten zich op voor het Willy Wonka Maffiaspel.

Aan het einde van de middag kwam Kato, praktijkbegeleider, als verrassing een grote taart brengen (namens Stein, Iris en het bestuur). Dit was niet zonder reden. Het zomerkamp was namelijk tevens het laatste kamp voor Emma, Menno en Mischa als leiding. Na het officiële afscheid van Emma, Menno en Mischa volgde de afsluiting van het kamp. De kinderen werden opgehaald door de ouders (in vermoeide staat) en de leiding nam de laatste corvee op zich. Na de afsluiting kon ook de leiding naar huis.

We hebben ontzettend genoten van het kamp en hopen de kinderen ook!

Wij, Emma, Menno en Mischa, nemen afscheid van de Welpen maar kijken terug op heel wat jaren ontzettend veel plezier. We willen jullie allemaal bedanken en hopen iedereen nog eens te zien. We wensen alle kinderen nog een heleboel jaar plezier bij Scouting Niftarlake en hopen dat zij later net zo mooi mogen terugkijken op hun avontuur als dat wij nu kunnen doen.

Bedankt en tot ziens!
Emma, Mischa en Menno