Komende activiteiten

Geen evenementen

Er zijn nu al en paar verandering ten opzichte van het vorige seizoen. Ten eerste gaat Marten zich meer toeleggen op het begeleiden van de explorers, waardoor er niet zoveel tijd meer is voor de landscouts. Gelukkig hebben we de ervaren scout Rob bereid gevonden om dit de komende maanden op zich te nemen zodat dit toch gewoon doorgang kan hebben.

2013-10-landscouts

Daarnaast hebben we ook een nieuwe zeer enthousiaste ouder erbij gekregen: Marco, die ook onderdeel gaat worden van de leiding en ons gaat helpen bij de landscouts. Marco stroomt nu al over van de ideeën met wat we allemaal kunnen gaan doen bij de landscouts, dus dat belooft nog wat.

Voorts zijn de drie oudste landscouts overgevlogen naar de explorers en dat geeft binnen onze groep weer wat ruimte voor nieuwe patrouilleleiders. Dat zullen de meer ervaren landscouts zijn en die hebben we dit seizoen ook hard nodig om ons te helpen met het opleiden van de nieuwere scouts.

Afgelopen jaar hebben we naast de doorstroom vanuit de welpengroep ook nog extra zij instroom bij de landscouts gehad. Dat is natuurlijk heel mooi, want hoe groter de groep hoe meer activiteiten we kunnen gaan doen. Deze nieuwe scouts moeten nog wel verder getraind worden bij het zelfstandig kunnen opbouwen van een kamp, inkopen en bereiden van eten en andere scouting vaardigheden zoals pionieren of met een bijl aan de gang gaan om een mooi kampvuurtje te kunnen maken. Dit willen we ook meer gaan aanmoedigen via badges die je kunt verdienen voor de verschillende disciplines (en nog iets wat Marco bedacht heeft).

Naast het technisch aspect van het zelfredzaam worden, is het jezelf (kunnen) zijn en toch ook onderdeel uitmaken van een groep een belangrijk onderwerp. Iedereen heeft zo zijn eigen talenten waar die sterk in is, maar om iets groots voor elkaar te krijgen moet je wel al deze talenten bij elkaar gebruiken en binnen je groep oplossen. Dat betekent dus een goed overleg en samenwerking. De een zal wat beter in pionieren zijn, de ander in koken, maar er zijn ook denkers nodig die wat verder vooruit kijken. Vooral als je voor een puzzeltocht met GPS of kompas op pad gestuurd wordt of dat je met je patrouille je weg moet gaan zoeken naar je kampplaats.

Er staan ook weer zaken gepland zoals JOTA-JOTI, Haloweenkamp, lotenverkoop, gemeenschappelijke opkomst in het bos van Gunterstein met alle speltakken, Sinterklaasfeest, 24 uurs filmmarathon (heel scouting is welkom), winterkamp, opschoondag, etc, etc.

Dit alles organiseren kost best wel veel tijd en dus zullen we dit seizoen ook weer een beroep gaan doen op de ouders om te helpen bij een spelondersteuning zoals bij vossenjacht of het opbouwen/afbreken van kampen.

Al met al gaat het weer een leuk seizoen worden en we hebben er zin in!

Ron