Over de zeeverkenners

zeeverkennersDeze speltak bestaat uit kinderen van 11 tot en met 16 jaar. De zeeverkenners hebben op zaterdagochtend opkomst. In het zomerseizoen gaan we het water op en duurt de opkomst van 9.30u tot 13.30u, in de winter zijn de opkomsten van 9.30u tot 12.30u in het troepenhuis in Breukelen.

De zeeverkenners brengen zoveel mogelijk tijd op, om en in het water door. Hiervoor hebben we 4 Lelievletten, stalen boten waarmee je kan zeilen, roeien en wrikken. De meesten gaan het liefste zeilen, want behalve het minst vermoeiend is dat ook gewoon het leukst.

's Winters liggen de boten in de loods in ons troepenhuis in Breukelen. De zeeverkenners houden zich dan bezig met botenonderhoud, zeilinstructie, het oefenen van knopen, spellen, etcetera. 's Zomers liggen de boten aan onze werf aan de Bloklaan, direct aan de Loosdrechtse Plassen, zodat we iedere week kunnen gaan zeilen. We maken veel plezier en leren ondertussen zeilen. Op het water doen we zeil-/wrik-/roeiwedstrijden, zeiltikkertje en andere zeilspellen, en bij mooi weer wordt er uiteraard gezwommen!

Samen met de rest van Scouting Nederland doet onze groep mee aan het landelijke CWO systeem van zeildiploma's. Je kunt bij ons je Kielboot I, II en III diploma's halen. Als je het Kielboot III diploma hebt behaald, mag je zelfstandig zeilen. Voor deze diploma's moet je zowel een praktijkexamen als theorie-examen doen.

Verder gaan de zeeverkenners ieder jaar een paar keer op kamp, met als grootste en langste kamp het zomerkamp. Dit kan een trektocht door de omgeving zijn, waarbij de zeeverkenners 24 uur per dag in de boten leven en slapen, maar ook een (sta)kamp in Sneek, Roermond of Muiden. Ook gaan de zeeverkenners een keer per jaar op excursie, bijvoorbeeld naar het scheepvaartmuseum.

Heb je een passie voor water? Heb je altijd al willen leren zeilen? Of kan je al zeilen maar zou je graag vaker willen zeilen? Kom dan kijken en doe met ons mee! Je mag 3 keer vrijblijvend komen kijken. Interesse of vragen? Neem contact met ons op!