Geschiedenis

Op 22 september 1949 is het allemaal begonnen. Op deze dag werd de padvindersgroep 'Niftarlake' officieel opgericht door een kweker, een hoofdonderwijzer, een drukker en een sigarenwinkelier uit Loenen a/d Vecht en Vreeland. Over de eerste periode van onze Scoutinggroep is maar heel weinig bekend, we weten alleen dat ze in Vreeland gevestigd waren.

niftarlake1950

De eerste foto van onze groep dateert uit 1950. We weten helaas wie er allemaal op deze foto staan.

Verhuizingen

In 1957 verhuisde de groep van Vreeland naar Loenen a/d Vecht. De nieuwe naam van de groep werd: 'Stichting Zeeverkenners Niftarlake'. In deze tijd werd er gevaren in een houten zeilschouw en een oude sloep, maar hier zijn helaas geen foto's van.

In 1961 verhuisde de Stichting Zeeverkenners Niftarlake naar Breukelen. Binnen Breukelen is de groep ook nog een paar keer verhuisd voordat we uiteindelijk in de oude gymzaal aan de Stationsweg terechtgekomen zijn die we voor 1 gulden gekocht hebben.

Groei

In het begin van de zestiger jaren was de Stichting Zeeverkenners Niftarlake maar een kleine groep met ongeveer 20 leden. In de zestiger jaren is de groep snel gegroeid tot zo'n 120 leden.

Qua speltakken is er wel wat veranderd: vroeger waren er kabouters, welpen, padvindsters en zeeverkenners. Toendertijd waren er speltakken voor alleen jongens of alleen meisjes. Op het moment zijn er de volgende speltakken: welpen, landverkenners, explorers, zeeverkenners, wilde vaart en (loodsen)stam.

Hieronder een foto gemaakt in 1989, ter gelegenheid van ons 40-jarig jubileum.

40jaarNiftarlake

60 jaar Scouting Niftarlake

In 2009 bestond Scouting Niftarlake 60 jaar. Naar aanleiding van dit moment is Bertus Heus, voormalig schipper en voorzitter van onze vereniging, in de archieven gedoken. Dit heeft geleid tot een bijzonder document waarin hij de geschiedenis van de afgelopen 60 jaar Scouting Niftarlake heeft vastgelegd. Het resultaat is hieronder te downloaden.

65 jaar Scouting Niftarlake

In 2014 werd het 65-jarig bestaan van de vereniging groots gevierd met een aantal bijzondere activiteiten in het thema 'Expeditie Niftarlake'.  Lees verder.